Column: Achteruitkijkspiegel

03. Harke Dijksterhuisdonderdag 15 maart 2018 12:46

Waarom zou ik nog stemmen? Al die programma’s lijken enorm op elkaar. En die politici kun je toch ook niet vertrouwen. Ze roepen van alles, maar vanaf 22 maart zijn ze ons weer glad vergeten!

13 januari 2015
Vandaag gaat het beginnen! De eerste vergadering van een klankbordgroep, met vanuit elke fractie één vertegenwoordiger. Hoe kunnen we gezamenlijk komen tot een nieuwe verhouding tussen samenleving en gemeente?

1 juli 2015
Met een zekere spanning loop ik het stadhuis binnen. Derde klankbordvergadering. Nog geen 48 uur geleden is het college gevallen. Hoe gaat dat nu verder, nu het krachtenveld fundamenteel is veranderd en het onderling vertrouwen zo’n grote knauw heeft gekregen?

4 november 2015
De werkgroepen Binnenstad presenteren in Eetcafé Princesse hun visie Aantrekkelijk Nijkerk. Bewoners, ondernemers, belangenorganisaties en ambtenaren hebben dit beleid gezamenlijk gemaakt. En stellen onder andere voor een nieuw Huis van de Stad (gemeentehuis) te realiseren.  Samenwerken kan dus echt, dit smaakt naar meer!

15 februari 2016
Yes, vandaag sturen we ons initiatiefvoorstel naar de raad. Wat komt er veel bij kijken om als gezamenlijke raad te besluiten om een belangrijk deel van je bevoegdheden weg te geven. Inwoners en partijen uit de samenleving gaan de komende tijd bepalen waar het beschikbare geld vooral aan uitgegeven moet worden.  We noemen het Samen aan Zet. Jammer dat de grootste partij uit onze raad vanochtend heeft laten weten het voorstel toch niet te ondertekenen.

12 december 2017
Als gemeenteraad ontvangen we van wethouder Aboyaakoub het afrondende voorstel voor Samen aan Zet. In totaal kregen in het afgelopen jaar meer dan 80 voorstellen uit de Nijkerkse samenleving de ruimte en het geld om uitgevoerd te worden. Eerder stemden we als raad al voor het ontwikkelen van een Huis van de Stad (gemeentehuis) omdat dit per saldo het goedkoopste en meest duurzame is.

Maart 2018
Vrij Nederland kopt: “Geen gemeente is tot nu toe zo ver gegaan in democratische vernieuwing als de gemeente Nijkerk”. Of zoals een Nijkerker laatst tegen mij zei: “Met deze aanpak heb je geen referendum meer nodig”.

Ondertussen proberen de politieke partijen ieder apart de kiezer te overtuigen. Velen hebben de blik vooruit en sluiten aan bij de ingezette beweging van democratische vernieuwing. Samen is het credo, daarom blijven verkiezingsprogramma’s voor een deel op hoofdlijnen. Persoonlijk ben ik hier blij mee, ik geloof echt dat de ingezette beweging nog verder uitgediept en verfijnd kan worden.

Als ik terug rijd van een campagneactiviteit zie ik in mijn achteruitkijkspiegel een grote wagen in het weiland staan: “Een nieuw gemeentehuis? Zijn ze nu helemaal betoeterd?!”

Harke Dijksterhuis is raadslid voor de ChristenUnie – SGP en was als lid van de klankbordgroep nauw betrokken bij de cultuurverandering in het kader van Samen aan Zet. De ChristenUnie – SGP is betrokken, verbindend en betrouwbaar. Iedereen is van waarde, samen zijn we waardevol.

Foto:  Arjen Gerritsma, Graphic Sound

Archief > 2018 > maart