Schriftelijke vragen van de heer H. Rozema CU-SGP betreffende Opschorten ouderbijdrage jeugd-GGZ.

zaterdag 14 februari 2015 13:34

Aan de voorzitter van de Raad van de gemeente Nijkerk

Datum:            11 februari 2015

Onderwerp:    Schriftelijke vragen (art. 37 RvO) betreffende innen van ouderbijdrage jeugd-ggz

Geachte voorzitter van de Raad,

Verschillende oppositiepartijen in de Tweede Kamer, waaronder de ChristenUnie, hebben voorgesteld om de ouderbijdrage voor de jeugd-ggz op te schorten. Deze bijdrage kan oplopen tot 1500 euro per jaar, wat een drempel kan zijn voor ouders om hulp te vragen. Staatssecretaris Van Rijn wil de ouderbijdrage voor de jeugd-ggz voorlopig echter niet opschorten. Hij laat onderzoek doen. Verschillende gemeenten hebben inmiddels besloten om het innen van deze ouderbijdrage op te schorten zolang het onderzoek loopt. Artikel 8.2.3 lid 5 van de jeugdwet geeft gemeenten deze mogelijkheid.

Naar aanleiding hiervan hebben we de volgende vragen aan het college:

1. Wat vindt u ervan dat de eerste signalen erop wijzen dat de ouderbijdrage een drempel op kan werpen om hulp te vragen, voor de meestal al kwetsbare gezinnen?
  2. In hoeverre speelt dit in de gemeente Nijkerk?
  3. Hoeveel ouders in de gemeente moeten nu onder de nieuwe regelgeving de eigen bijdrage gaan betalen? Kunt u inschatten hoeveel gezinnen hierdoor mogelijk in de financiële problemen komen of wellicht zorg gaan mijden?
  4. Kan het college zicht geven op de verhouding tussen het bedrag dat via de ouderbijdrage moet worden geïnd en de administratieve lasten? Wat levert de ouderbijdrage op en wat kost het innen daarvan?
    1. Is het college bereid om in navolging van andere gemeenten het innen van de ouderbijdrage te staken, in ieder geval tot het onderzoek van staatssecretaris Van Rijn is afgerond?
    2. Op welke wijze communiceert u met de raad over de uitkomsten van het onderzoek van de staatssecretaris en de toekomst van de ouderbijdrage?

Namens de fractie ChristenUnie-SGP,

H. Rozema