Woordvoering bij de Programmabegroting 2016-2019

dinsdag 10 november 2015 21:39

Voorzitter,

Normaal gesproken zouden wij bij deze begroting ook onze algemene beschouwingen hebben gehouden. U weet dat onze fractie van mening is dat deze beschouwingen bij de kadernota, voorjaarsbrief beter op zijn plaats zouden zijn. Echter beleven wij in Nijkerk een bijzonder jaar. Geen verkiezingen en toch een nieuw college. Voorzitter, eind september hebben wij een coalitieprogramma gepresenteerd gekregen van De Lokale Partij, Pro 21 en de VVD. Bij de presentatie heeft onze fractie al aangegeven een gezamenlijke visie van deze nieuwe coalitie te zoeken. In de discussie van die avond is veelvuldig aangegeven dat het gesloten akkoord verder uitgewerkt dient te worden in een collegeakkoord. Voorzitter, tot op heden hebben wij niets ontvangen en staat er voor zover wij weten ook nog niets op onze politieke agenda aangaande het college akkoord. Onze vraag aan dit college is dan ook wanneer mogen wij dit collegeakkoord ontvangen en wanneer gaan wij deze bespreken. Voorzitter op dat moment willen wij als reactie daarop onze beschouwing geven en dat niet doen bij deze begroting. Vanavond willen wij ons beperken tot de begroting 2016-2019.

Voorzitter, een begroting met een romp en een kop. Een rompbegroting opgesteld door een demissionair college en voorzien van een kop door het nieuwe college. Een rompbegroting conform hetgeen besproken is bij de behandeling van de voorjaarsbrief. De toen door ons gemaakte opmerkingen aangaande sport, temporisering en subsidies blijven wat ons betreft staan, om deze straks met de samenleving te kunnen bespreken. Ook de zorg over onze voorzieningen wegen en riolering maar ook andere voorzieningen blijven onze aandacht houden. Voorzitter, een romp waar we het over het algemeen met elkaar eens over zijn. Echter een romp die groter is dan onze financiën kan dragen. Een tekort van € 1.914.000 mede veroorzaakt door extra kortingen van het gemeentefonds met name op het sociaal domein.

Voorzitter, dat brengt ons bij de kop. Het dekkingsplan van de begroting 2015-2019. Ik zal de posten een voor een langslopen.

Uitname Sociaal Domein.

Een totaal tekort binnen onze begroting van ca. 2,6 miljoen op dit dossier. Een dossier wat onze fractie na aan het hart ligt. Een dossier waar niemand uit de boot mag vallen en wij een vangnet voor hebben gecreëerd. Als raad zijn wij het hier bijna unaniem over eens dat wij dit zo moeten doen. Het Rijk stelt dat er minder cliënten komen en minder zorg voor de gemeentes. Dit is door het college 1-1 overgenomen in de begroting. Of deze getallen ook voor Nijkerk gelden is afwachten. Wij vinden het jammer dat als het Rijk een korting geeft wij dit niet naar Nijkerk kunnen vertalen. Het is dus onzeker of dit bedrag ook daadwerkelijk wordt terugverdient in 2016. Dit dossier zullen wij nauwgezet volgen en de vertaling van het Rijk in onze begroting kunnen wij steunen en hopen bij de eerste berap 2016 hierover nader te worden geïnformeerd. Kan de wethouder ons dit toezeggen?

WMO-hulpmiddelen.

Een voorziening met een open eind. Dus altijd onzeker. In 2014 hebben we hier € 220.000 minder uitgegeven dan begroot. Ook eerdere jaren is er minder uitgegeven. Voorzitter wel is de vraag wat is de stand dit jaar? Deze post wordt nu wel structureel ingeboekt terwijl hij als incidentele meevaller staat geboekt. Meerdere jaren incidenteel is natuurlijk ook structureel maar toch. Wij kunnen deze lijn volgen maar hebben wel zorg voor de toekomst daar ook Nijkerk steeds grijzer wordt.

Wachtgeld wethouders.

Voorzitter twee goede wethouders zitten nu thuis maar moesten gaan omdat de VVD zijn woord niet hield. Het wachtgeld is een wettelijke regeling. De keuze van dekking t.l.v. de algemene reserve vinden wij een juiste keuze. Laten wij hopen voor René en Geert, maar ook voor onze begroting, dat zij snel weer werk hebben. Besparing in samenspraak met de samenleving. Voorzitter een punt wat het vorige college heeft laten liggen. Laten we daar eerlijk over zijn. Maar het is ook onze fractie geweest die hier keer op keer wel om gevraagd heeft. Wij zijn dan ook blij dat dit is blijven staan in deze begroting. Ook met de meevallers zoals genoemd in de 2e berap vindt onze fractie dat wij dit moeten laten staan en uitvoeren zoals is ingezet. Bezuinigingen of slimmer werken zijn zeker nog mogelijk.

Benoeming 4e wethouder.

Een keuze die onze fractie op dit moment niet gemaakt zou hebben. Ook heeft de coalitie deze keuze in onze ogen niet onderbouwt. Ook in deze begroting geven zij niet aan hoe deze vierde wethouder zichzelf terugverdient. De coalitie geeft alleen aan dat hij betaald wordt uit de OZB maar die is zoals genoemd in het coalitieakkoord bedoeld als dekking voor het sociaal domein. Dus …. het sociaal domein betaald deze wethouder? Voorzitter niet onze keus maar het is een feit zodat wij hiervoor dekking moeten hebben.

10% OZB verhoging.

Voorzitter daar zetten wij voorlopig een punt. De toevoeging t.b.v. het sociaal domein vinden wij nu eerst niet relevant. Het gaat om het zoeken naar geld om te komen tot een sluitende begroting. Voorzitter onze fractie is gaan zoeken naar mogelijke alternatieven. Naar bezuinigingen, ombuigingen in plaats van een belastingverhoging. Voorzitter en wij hebben er verschillende gevonden. Voorbeelden zijn “de vervuiler betaald” bij de rioolheffingen, de subsidies bij de sport (tot op heden nog nooit op bezuinigd en op de zorg en de bibliotheek wel), een andere vorm van indexering etc. Voorzitter maar deze zijn nu nog niet eens nodig en willen wij graag met de andere ideeën van de fracties in de raad en met de inwoners van Nijkerk bespreken. Voorzitter het verhogen van belastingen kost banen hoorde ik vandaag nog op de radio. Voorzitter iets dat in Nijkerkniet mag gebeuren. Onze zorg over de werkgelegenheid is u bekent. Nijkerk is laat cyclisch dus wij zijn er nog niet.

Voorzitter uit de begroting zoals voorligt blijkt dat wij (voorlopig) geen structureel geld nodig hebben maar incidenteel. Zonder OZB verhoging is onze begroting in 2018 al weer positief en na de 2e berap zelfs zwaar positief. Voorzitter waarom dan deze keuze? EEN OZB VERHOGING IS NIET GEWENST EN OOK NOG ONNODIG. We komen incidenteel 1.216.000 tekort over 2016 en 2017. De reserve RINS is op 1-1-2020 nog € 1.000.000, dit is nog niet gelabeld. In het RINS zit ook nog 1,5 miljoen, gelabeld geld, van het geluidsscherm knooppunt Hoevelaken. De uitvoering en de betaling van het geluidsscherm is pas in 2019 of mogelijk nog verder. Daarnaast hebben we de Reserve Egalisatie facilitarie zaken welke op 1-1-2020 ongelabeld 1,9 miljoen bedraagt. Voorzitter geld genoeg in de reserves om het incidentele tekort van 2016 en 2017 te dekken zonder dat de risico’s van Nijkerk onaanvaard worden. Als we de overschotten van 2018 en 2019 weer aanvullen daar we ze “geleend” adden staan we op 1-1-2020 weer gelijk. Ook onze weerstandscapacitaiet staat nu op 2 maal de norm. Voorzitter Nijkerk heeft voldoende vet op de botten om deze twee jaar te overleven zonder een aanslag te doen op de portemonnee van onze burgers en bedrijven. Voorzitter samen met het CDA hebben wij dan het ook het amendement gemaakt om de begroting van Nijkerk dekkend te maken zonder ook maar 1 cent van onze inwoners en ondernemers te vragen.

Voorzitter voor zover de eerste termijn,