Nieuwsoverzicht ChristenUnie-SGP Nijkerk

Voorkomen stille armoede én maatwerk bij energietoeslag

Armoede -rekening betalen.jpgdonderdag 10 november 2022 20:03 Inwoners van de gemeente Nijkerk die buiten de huidige regeling voor de energietoeslag vallen en daardoor betalingsproblemen hebben, gaat de gemeente door middel van maatwerk ondersteunen. Ook gaat de gemeente groepen inwoners met een verhoogd risico op financiële problemen op zoeken om geldzorgen bespreekbaar te maken en passende hulp te bieden. Daarvoor sluit de gemeente aan bij de Nederlandse Schuldhulproute en wil zo stille armoede voorkomen. Dat is de uitkomst van de twee moties die gisterenavond door de ChristenUnie-SGP zijn ingediend en unaniem zijn aangenomen in de raadsvergadering. lees verder

Spoeddebat: “Opvang Oekraïners, huisvesting Statushouders en noodopvang asielzoekers”

geld en paspoort.jpgdonderdag 20 oktober 2022 21:23 De fractie van ChristenUnie-SGP is initiatiefnemer van het te houden Spoeddebat: ‘Opvang Oekraïners, huisvesting Statushouders en noodopvang asielzoekers'. Raadsbreed is dit initiatief omarmd en heeft geleid tot het indienen van een gezamenlijke verzoek tot spoeddebat welke vanavond tijdens de Raadsvergadering zal plaats vinden.

Onderstaand vindt u onze woordvoering die tijdens de raadsvergadering vanavond werd gedeeld. lees verder

Schriftelijke vragen over asielopvang

Jaco van Putten kop.jpgvrijdag 14 oktober 2022 10:35 De afgelopen maanden zijn wij voortdurend geraakt door de zorgen die er zijn rond de opvang van asielzoekers. Daar heeft de fractie van ChristenUnie-SGP in de raadsvergadering van 23 juni jongstleden al aandacht voor gevraagd bij het college. Daarna zijn de beelden te zien van de verschrikkelijke en inhumane situatie die in Ter Apel is ontstaan. Zelfs zwangere vrouwen, kinderen en chronisch zieke mensen sliepen buiten en kregen geen basale noodzakelijke medische hulp. En in die mate dat Artsen zonder Grenzen werd ingezet. Deze situatie lijkt de afgelopen weken enigszins te zijn
gestabiliseerd, maar dit mag zeker niet nogmaals voorkomen. Daar zijn nog steeds extra opvangplekken in het land voor nodig. lees verder