Begrijpelijke taal
Verkiezingsinformatie in begrijpelijke taal
Daarom hebben wij het programma ingekort en in begrijpelijke taal herschreven:
Onze samenleving verandert snel. Veel mensen zijn vooral bezig met zichzelf en met hun telefoon. Wij willen iets anders. Wij willen een sterke samenleving.
Een sterke samenleving is een plek waar iedereen meetelt en meedoet. Waar iedereen een huis heeft. Waar er genoeg eten is. Waar zorg en school voor iedereen bereikbaar zijn.
Wij willen een gemeente waar mensen elkaar helpen. Waar we eerlijk zijn. Waar we goed zorgen voor elkaar en voor de natuur.
Dat kunnen politici niet alleen. Dat doen we samen met inwoners, ondernemers en organisaties. Samen maken we Nijkerk, Hoevelaken en Nijkerkerveen sterk en veilig.
Onze 4 belangrijkste punten:
1. Sterke gezinnen
Gezinnen zijn heel belangrijk. Kinderen moeten veilig en met liefde kunnen opgroeien.
Wij willen:
• Hulp voor ouders met relatieproblemen.
• Dat relatietherapie wordt betaald door de gemeente.
• Een speciaal team voor vragen over relaties en scheiding.
• Hulp voor kinderen zo dicht mogelijk bij huis of school.
Wij willen dat kinderen niet perfect hoeven te zijn. Niet elk probleem heeft zware hulp nodig. Soms hoort het bij het opgroeien.
2. Een sterke samenleving
Een sterke samenleving maken we samen. Kerken, scholen, sportclubs en vrijwilligers zijn heel belangrijk.
Wij willen:
• Vrijwilligers en mantelzorgers beter ondersteunen.
• Minder regels en duidelijke hulp van de gemeente.
• Ontmoetingsplekken in wijken.
• Dat mensen makkelijk mee kunnen doen.
Iedereen is belangrijk. Jong en oud. Gezond of ziek.
3. Genoeg goede woningen
Veel mensen zoeken een huis. Jongeren, gezinnen en ouderen.
Wij willen:
• Minstens 250 nieuwe woningen per jaar.
• Veel betaalbare woningen.
• Meer sociale huurwoningen.
• Woningen voor ouderen.
• Wijken waar mensen elkaar kunnen ontmoeten.
• Dat ouderen hulp krijgen bij verhuizen als dat nodig is.
Bouwen gaat niet alleen om huizen. Het gaat ook om een fijne buurt.
4. Zorgen voor de natuur
Wij moeten goed zorgen voor de aarde. Ook voor onze kinderen en kleinkinderen.
Wij willen:
• Meer bomen en groen in de wijken.
• Duurzame huizen.
• Meer gebruik van zon- en windenergie.
• Steun voor boeren en tuinders.
• Schoon en veilig drinkwater.
Wij willen leven op een manier die goed is voor mens en natuur.
Speerpunten
Onze maatschappij draait steeds meer om het ‘ik’. Wij geloven dat de Bijbel ons iets anders leert:
Wij investeren in sterke gezinnen: We ondersteunen ouders bij gezonde relaties zodat kinderen kunnen opgroeien in een liefdevolle en stabiele omgeving.
Wij bouwen met sociaal cement: Zo maken we ruimte voor ouderenwoningen rond een gemeenschappelijke tuin, waar mensen naar elkaar omzien. Daarmee komen ook woningen vrij voor jongeren en gezinnen.
Wij werken aan een krachtige samenleving: De gemeente moet ruimte geven aan initiatieven van kerken, verenigingen en andere groepen inwoners; samen doen zorgt voor meer weerbaarheid.
Wij zorgen voor Gods schepping: We blijven Nijkerk verder verduurzamen en koesteren boeren en tuinders als beheerders van het mooie landschap van de gemeente.
