Marloes van Est: ‘Gelukkig praten we veel meer over eenzaamheid’

Marloes van Estvrijdag 28 september 2018 21:49

Het terugdringen van eenzaamheid staat hoog op de agenda van de ChristenUnie-SGP fractie in Nijkerk. Daarom staan we in de landelijke week van de eenzaamheid uitgebreid stil bij dit thema. Zo gingen we op bezoek bij Marloes van Est van Sigma en coördinator van de Nijkerkse Week van de Aandacht.

Marloes: ‘Eenzaamheid is een breed probleem. Tegelijk zijn er verschillende vormen die hun eigen aanpak nodig hebben. Je hebt eenzaamheid als gevolg van het feit dat mensen hun dierbaren verliezen, door overlijden of scheiding bijvoorbeeld. Zij kunnen geholpen worden door nieuwe zinvolle contacten aan te gaan. Een veel moeilijkere vorm is eenzaamheid die ontstaat als gevolg van hoe mensen naar contacten kijken en hoe ze daar zelf in investeren. Op deze laatste groep kun je nog zoveel mensen afsturen, maar het probleem zit vaak dieper. Met hen moet je ontdekken: hoe denk je over sociale contacten en waar heb je eventueel schade opgelopen?’

Niet opgenomen
Welke omvang en kleur heeft eenzaamheid in Nijkerk? Marloes: ‘Deze week las ik dat het percentage eenzaamheid bij ons tussen de 7 en 9 procent ligt. Dat is lager dan het landelijk gemiddelde. Tegelijk is eenzaamheid wel degelijk een onderwerp waar we ons in Nijkerk sterk voor moeten maken. Soms hoor je juist van mensen die niet in de gemeente Nijkerk zijn opgegroeid dat ze aansluiting met anderen missen. Ik ontmoet in mijn werk ook regelmatig mensen die nadat hun kinderen de deur uitgingen of nadat ze in een scheiding belandden, in een isolement kwamen. Eenzaamheid is ook zeker niet alleen een probleem van ouderen. Iedereen kan ermee te maken krijgen.’

Durven praten