Eierhal

zaterdag 09 oktober 2010 10:04

Wat de ChristenUnie-SGP fractie betreft mag de aanpak van de Eierhal nu beginnen. We zouden het een grote winst voor Nijkerk vinden als de 1e fase van het plan rondom de Eierhal in 2013 geopend kan worden. Nijkerk heeft dan 600 jaar stadsrechten en omdat extra feestelijk te maken met een mooie Eierhal als middelpunt, zal er nu z.s.m. begonnen moeten worden met de werkzaamheden

Eindelijk is dan de kogel door de Eierhal.

1. De burgers, en ook sommige politici heb ik gelezen, zijn het gedoe over de Eierhal meer dan beu en willen terecht dat de bouwwerkzaamheden nu eindelijk eens een aanvang nemen. Ik heb  het volste vertrouwen dat het College  erop toe zal zien dat de Eierhal op een duurzame en deugdelijke wijze wordt gerestaureerd of zoals sommigen dat noemen historiserend zal worden herbouwd. Welke naam je er uiteindelijk aan geeft is van minder importantie. Het gaat erom dat wij een goed bruikbare en degelijk gerestaureerde Eierhal terug krijgen welke weer decennia lang het beeld van het Molenplein zal bepalen. Het is de bedoeling dat de komende generaties kunnen genieten van een duurzaam gerestaureerde Eierhal. Het College heeft  aangegeven nauwlettend in de gaten te houden dat het restauratie proces goed verloopt onder toeziend oog van een bouwhistorisch deskundige. Ook kunnen vanuit de Stichting Stadsgezichten en vanuit de Monumentencommissie vertegenwoordigers deel uit maken van het bouwhistorisch begeleidingsteam. Dat is een uitstekend initiatief zij kunnen hierdoor veel ervaring opdoen met deze wijze van restaureren. Het zou , nu deze eieren zijn gelegd,  goed zijn dat de Stichting Stadsgezichten zich al warm draait voor de invulling van de havenkom. Want een dergelijk majeur project zal zeker zijn tijd nodig hebben en dat geeft op zich niet. Ik zie het al voor me,  een mooie havenkom gevuld met  oude vrachtschepen, al of niet omgebouwd tot bijvoorbeeld een dependance van Oud Nijkerk,  kompleet met een hellingbaan en het hellinghuisje. En wie weet is er een idee voor het herbouwen van de Dolfijn. Al met al zijn er kansen genoeg om de haven  in oude glorie te herstellen. Ik ben benieuwd.

Hans Mekking column Stad Nijkerk 6 oktober 2010