Torenstraatvisie - 25 oktober 2012

vrijdag 26 oktober 2012 17:41

Ontwikkelingsvisie Torenstraat / Vrijheidslaan

In de raadsvergadering van 25 oktober jongstleden hebben wij de Ontwikkelingsvisie Torenstraat/Vrijheidslaan besproken. Hierin staat beschreven hoe de Raad deze omgeving wil ontwikkelen in de nabije toekomst. Waarom een visie? Als je iets wilt ontwikkelen, zul je in grote lijnen moeten aangeven hoe je het gebied wilt ontwikkelen. Zodat de toekomstige bouwaanvragen getoetst kunnen worden aan die visie en er uiteindelijk een samenhangend, doordacht geheel ontstaat.

Op de Torenstraat en Vrijheidslaan komt nu veel verkeer en vooral veel doorgaand verkeer. Verkeer wat daar eigenlijk helemaal niet thuis hoort. Dat verkeer moet worden omgeleid. Daarvoor zal een verkeersvisie moeten worden opgesteld die laat zien op welke wijze het verkeer om en naar het centrum kan worden geleid.  U begrijpt dat zo’n plan niet van vandaag op morgen wordt gerealiseerd. Dit is een proces van jaren. Het is dan ook kortzichtig om bij voorbaat al een aantal zaken van de visie naast je neer te leggen zonder een alternatief aan te bieden. De visie dient gebruik te worden als uitgangspunt. In deze tijden kan de realisatie van de plannen vele jaren duren, maar met een visie is iedere stap die gezet wordt er een in de goede richting.

De Ontwikkelingsvisie Torenstraat-Vrijheidslaan ziet er in grote lijnen goed uit. Onze fractie is wel de mening toegedaan dat er nog veel gedaan kan worden aan de ruimtelijke kwaliteit op de Vrijheidslaan. Onze fractie heeft hier dan ook aandacht voor gevraagd.

Het uitgangspunt van een autoluw, wellicht in een later stadium een autovrij, plein bij de Grote kerk is een prima zaak. Wij hopen dat het snel verwezenlijkt kan worden. Dat zou tegelijk inhouden dat het economisch weer de goede kant op gaat in Nijkerk. En daar hangt veel vanaf, want een groot deel van de plannen dient te worden gerealiseerd op particulier initiatief.

Ik heb het al eens gezegd: de ‘mooiste toren van Nederland’ moet je niet in een Begijnhofje zetten waar een drukke verkeersweg doorheen gaat. Nee, die toren verdient een betere plaats met een levendig plein en  een winkelfront aan zijn voeten. Hij is decennia geleden niet voor niets uit de steegjes te voorschijn gehaald en dat werk moet nu worden afgemaakt.

De verkeersveiligheid verdient tevens aandacht en wat onze fractie betreft kan er niet snel genoeg worden begonnen om de knelpunten op te lossen.

Het is een zeer ambitieus plan en het zal dan ook niet binnen tien jaar zijn gerealiseerd.

En juist omdat er mogelijk nog economisch zware jaren aan komen, is het goed een visie te ontwikkelen die op de toekomst is gericht. Het plan heeft inmiddels ook een breed draagvlak gekregen. Zo heeft de klankbordgroep haar enthousiasme al bekend gemaakt. Onze fractie ziet uit naar het moment waarop de auto onder de Jumbo kan worden geparkeerd en wij over het mooie kerkplein kunnen fietsen.

Hans Mekking

Reacties op 'Torenstraatvisie - 25 oktober 2012'