Extra geld voor huishoudelijke hulp dankzij ChristenUnie - SGP

dinsdag 23 september 2014 19:30

Veel mensen zijn ongerust over de huishoudelijke hulp via de Wmo vanaf volgende jaar. Ook in de gemeente Nijkerk wordt nagedacht over de toekomst van de huishoudelijke hulp.

In oktober heeft Marieke Doddema namens onze fractie vragen gesteld over de huishoudelijke hulp. Door een motie van de tweede kamerfractie van de ChristenUnie is er extra geld beschikbaar gekomen. Dat budget komt bovenop geld dat staatssecretaris van Rhijn al eerder toegezegd heeft. De gemeente krijgt het geld alleen als er tijdig een aanvraag wordt ingediend. Naar aanleiding van onze vragen is de gemeente Nijkerk hier hard mee aan het werk gegaan. En met resultaat. De toelage is toegekend! Hierdoor kunnen de gevolgen van de afschaffing van de HH1 in ieder geval voor twee jaar worden verzacht.

Schriftelijke vragen d.d. 22 september 2014 inzake extra geld beschikbaar voor huishoudelijke hulp (conform art 37 RvO raad Nijkerk).

Veel mensen zijn ongerust over de huishoudelijke hulp via de Wmo vanaf volgende jaar. Veel gemeenten moeten hier fors op bezuinigen of de hulp zelfs volledig schrappen en onderbrengen in een Algemene voorziening. Ook in de gemeente Nijkerk wordt nagedacht over de toekomst van de huishoudelijke hulp. Er is extra geld beschikbaar gekomen voor gemeenten voor deze ondersteuning. Eerder is al 75 miljoen euro per jaar beschikbaar gesteld voor huishoudelijke hulp. Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen is een motie van de ChristenUnie aangenomen waardoor 40 miljoen euro extra beschikbaar komt voor huishoudelijke hulp. Als gemeenten vóór 15 oktober 2014 bij het ministerie van VWS een verklaring indienen waarin zij aangeven dat ze vóór 1 december 2014 een plan zullen indienen, dan ontvangen zij, na indiening van het plan, het gehele voorziene bedrag voor 2015. Zowel de verklaring als het plan zelf dient door tenminste één aanbieder en één wethouder te zijn ondertekend. Als gemeenten niet vóór 15 oktober 2014 een verklaring indienen dan ontvangen ze hun aandeel in de extra middelen voor 2015 niet. Het bedrag dat was gereserveerd voor deze niet-deelnemende gemeenten wordt dan herverdeeld onder gemeenten die wel deelnemen.

Naar aanleiding van het bovenstaande heeft de fractie ChristenUnie - SGP de volgende vragen:

1. Bent u van bovenstaande feiten op de hoogte?

2. Welke actie heeft u ondernomen om aanspraak te maken op deze extra financiële middelen voor huishoudelijke hulp, of welke actie u gaat ondernemen?

3. Zijn de extra financiële middelen die eerder beschikbaar zijn gesteld al meegenomen in de bedragen die door u genoemd worden in de uitgewerkte scenario’s voor huishoudelijke hulp die de raad heeft ontvangen bij de aanvullende beleidskeuzes?

4. Zo nee, kan het college aangeven hoe groot het bedrag is waar de gemeente Nijkerk aanspraak op kan maken?

Vangnet voor lage inkomens bij afschaffing HH1
In oktober heeft de gemeenteraad in navolging van veel andere raden in ons land, besloten dat de lichte huishoudelijk hulp (HH1) wordt afgebouwd. Dit is nodig omdat er anders een groot tekort zou ontstaan binnen het sociale domein. De gemeente kiest ervoor de zwaardere huishoudelijke hulp in stand te houden. Voor de HH1 geldt een overgangstermijn van 8 maanden. Tot juli 2015 verandert er niets, maar daarna moet u de hulp in principe zelf gaan betalen.
De overheid moet een schild zijn voor de zwakken. Onze fractie heeft daarom het initiatief genomen voor een vangnet voor de lage inkomens. Dit  voorstel is unaniem door de raad gesteund. In de komende maanden zal met alle gebruikers van de HH1 een keukentafelgesprek gevoerd worden. Tijdens dat gesprek zal besproken worden hoe uw situatie is en wat uw netwerk voor u kan betekenen. Wanneer de conclusie is dat u de huishoudelijke hulp echt nodig heeft, uw netwerk de taken niet voor u kan oppakken en u de HH1 niet zelf kunt betalen, kunt u de gemeente vragen de kosten te vergoeden. De regeling moet nog verder uitgewerkt worden, maar in de eerste helft van 2015 moet duidelijk worden hoe die er precies uit komt te zien.
Tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten
Chronisch zieken en gehandicapten krijgen in veel gevallen te maken met een inkomensachteruitgang door de afschaffing van een aantal regelingen. Ongeveer de helft van het oude budget voor deze doelgroep gaat naar de gemeente. De gemeente kiest ervoor in ieder geval de ziektekostenverzekering voor minima verder uit te breiden, waardoor veel kosten vergoed gaan worden. U kunt een tegemoetkoming krijgen in de kosten van deze polis. Onze fractie heeft het initiatief genomen voor het onderzoeken van verdere aanvullende vangnetmaatregelen voor inkomens tot 150% WML. Wanneer u valt onder deze doelgroep is het belangrijk dat u zich meldt bij de gemeente. De gemeente brengt de totale groep de komende maanden in kaart. Aan de hand van die gegevens wordt bekeken of de uitgebreide verzekering voldoende is of dat er meer nodig is.

Reacties op 'Extra geld voor huishoudelijke hulp dankzij ChristenUnie - SGP'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.