Ruzie met leeg Colablikje

2015-04-13-cu-sgp-3-715x408zaterdag 11 april 2015 08:41

Afgelopen zaterdag ging de fractie ChristenUnie-SGP weer op pad in de strijd tegen het zwerfafval in de gemeente zeven volle zakken gescoord.

Deze keer was Hoevelaken aan de beurt. De fractieleden verbaasden zich er over hoeveel afval er door fietsers en automobilisten in de bermen wordt gegooid. In anderhalf uur tijd zijn zeven volle vuilniszakken vol zwerfafval verzameld. Pieter de Oudsten: “Het ergst zijn de bermen van de openbare wegen, zoals de Koninginneweg en de bijbehorende rotondes. Blijkbaar nodigt zo’n doorgaande weg met weinig sociale controle extra uit om overbodig materiaal van je af te gooien. In de sloten langs de wegen liggen vele lege frisdrankblikjes, verpakkingsmateriaal en lege drankflessen. Daarnaast werden op diverse plekken vuilniszakken met huisafval aangetroffen.”

De fractie geeft u dit ter overweging: U kunt als inwoner eenvoudig een steentje bijdragen in de strijd tegen zwerfafval. Als minstens 25% van de inwoners van de gemeente Nijkerk iedere dag één stukje zwerfafval zou opruimen, dan is en blijft de gemeente Nijkerk na enkele dagen schoon. Wilt u ook actief deelnemen aan het opruimen van zwerfafval? Registreer u dan bij de Stichting Vrijwillige Zwerfafval Opruimers (SVZO). Dit kan via www.SVZO.nl. De SVZO wil in Nederland een mentaliteitsverandering op gang brengen door mensen en organisaties bewust met zwerfafval om te laten gaan. Door samen met vrijwilligers zwerfafval op te ruimen wil de SVZO een schonere leefomgeving bewerkstelligen. Door vrijwilliger te worden, wil de fractie aangeven dat het opruimen van zwerfafval de komende jaren op de agenda blijft staan.