Terugblik algemene beschouwingen bij de begroting 2011

raadsleden en collegevrijdag 12 november 2010 20:09

1 en 2 november waren twee belangrijke vergaderdagen voor de raad. De algemene beschouwingen m.b.t. de begroting van 2011 stonden op de agenda, de kans om te verwoorden waar onze prioriteiten liggen en hoe wij tegen onze samenleving aankijken. Het college kwam ook dit jaar met een degelijke, sluitende begroting.

Onze fractie kon daarmee instemmen. De crisis gaat ook Nijkerk niet voorbij en daarom zijn de eerste bezuinigingen ingeboekt. Er moeten keuzes gemaakt worden. Daarbij probeert het college de lasten voor burgers niet te laten stijgen en de voorzieningen op peil te houden. Op dit moment is nog steeds onduidelijk met welke bezuinigingen de gemeente echt rekening moet houden. Zeker is dat die eraan komen en grote consequenties zullen hebben. We teren in Nijkerk nu al in op de WMO-reserves. De komende jaren zal de raad het gesprek aan moeten gaan wat we willen behouden en waar we moeten ombuigen. Onze fractie staat voor goede zorg voor juist die mensen die daar van afhankelijk zijn. Dat zal onze inbreng steeds bepalen.

Kinderboerderij

Het kan niemand ontgaan zijn dat veel Nijkerkers graag een kinderboerderij willen. Ook wij willen dat. Dankzij onze fractie is dit initiatief in het coalitieakkoord van 2006-2010 opgenomen. In februari dit jaar heeft de raad 1 hectare grond in Doornsteeg beschikbaar gesteld. De Stichting Kinderboerderij heeft aangegeven financiële ondersteuning vanuit de gemeente nodig te hebben om de kinderboerderij op te richten. Onze fractie heeft daarom de motie kinderboerderij ingediend. Die is na de nodige discussie en een lichte aanpassing unaniem aangenomen. De raad roept het college daarin op alle kosten van (milieu)technische onderzoeken die nodig zijn om te bekijken of vestiging van de kinderboerderij in Doornsteeg mogelijk is, voor rekening van de gemeente te laten komen. Als fractie zijn we van mening dat we niet structureel geld in de kinderboerderij moeten investeren. Wij vinden dat dat in deze tijd van bezuinigingen niet kan. Het kan niet zo zijn dat zo’n grote investering straks ten koste gaat van de zorg die we kwetsbare mensen binnen onze gemeente kunnen bieden.

Tekst motie – kinderboerderij op de website onderdeel : fractie - documenten

Project ‘In veilige handen’

De tweede motie die onze fractie indiende ging over het project ‘In veilige handen’. De Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk heeft een protocol ontwikkeld dat kinderen binnen verenigingen beter moet beschermen tegen seksueel misbruik. De wethouder heeft toegezegd bij de behandeling van de Kadernota 2012 met een voorstel te komen hoe hij dit protocol handen en voeten wil gaan geven in onze gemeente. Vanwege de heldere toezegging van de wethouder hebben we de motie vervolgens ingetrokken

Tekst motie  - in veilige handen  op de website onderdeel: fractie -documenten