Prinses Maxima in Nijkerk

maxima in Nijkerkdinsdag 30 november 2010 21:21

Prinses Máxima was dinsdag 30 november in Nijkerk. Zij bezocht in Hart van Holland de landelijke slotbijeenkomst van het Oranje Fonds-project ‘Beste Maatjes’, waarvan zij samen met prins Willem-Alexander het beschermpaar is.

Het Oranje Fonds werft 4000 nieuwe vrijwilligers voor maatjesprojecten in het hele land. Dit blijkt uit onderzoek naar vier jaar extra aandacht voor maatjeswerk in ons land. Prinses Máxima sprak er een groep van 400 coördinatoren van maatjesprojecten toe.
Het Oranje Fonds heeft het maatjeswerk een flinke impuls gegeven. Deze conclusie trekken onderzoekers van het Verwey-Jonker Instituut. Maatjesprojecten zijn initiatieven waarbij een vrijwilliger 1-op-1 gekoppeld wordt aan een persoon die een steuntje in de rug kan gebruiken. De vrijwilliger treedt gedurende enige tijd op als coach, mentor of maatje. Afgelopen jaren sloten honderden projecten zich aan bij de campagne. Zij blijken zeer tevreden met de steun van het Oranje Fonds, zoals de landelijke mediacampagne en de deskundigheidsbevordering. De directe aanmelding van 4000 nieuwe vrijwilligers is dan ook een heel mooi resultaat. De aangesloten projecten hopen op een vervolg.