Bereikbaarheid

Hans vd H en Hans Bdonderdag 03 februari 2011 17:56

Bent u in de afgelopen weken wel eens met de auto over de A28 naar Zwolle of over de A1 naar Apeldoorn gereden? Dan heeft u vast gezien dat bij Hierden en bij Hoog Buurlo uitgebreide bouwactiviteiten plaatsvinden. Op beide plaatsen worden namelijk ecoducten gebouwd. Beiden zijn onderdeel van de zogenoemde ecologische hoofdstructuur (EHS): een netwerk van natuurgebieden, onderling verbonden door verbindingszones.

Op internet vond ik het ‘Schetsboek Ecoducten Veluwe’, waarin veel informatie over deze en vijf andere nieuw te bouwen ecoducten op de Veluwe (http://www.gelderland.nl/Documenten/Themas/Landelijk_Gebied/Vitaal_platteland/Schetsboek Ecoducten.pdf). Over de kosten staat in het schetsboek dat het niet mogelijk is om een vast bedrag te geven voor de kosten van een ecoduct, maar dat voor de gedachtebepaling kan worden uitgegaan van een richtprijs van € 3 tot € 6 mln. per ecoduct!

Ik vind dat de mens verantwoordelijk is voor het beheer van de schepping en dat we ons dus daadwerkelijk moeten inzetten voor de natuur. Daar moet dus ook geld voor beschikbaar gesteld worden. Toch denk ik eerlijk gezegd ook wel eens, als ik bijvoorbeeld zo’n ecoduct passeer: moeten we hier zoveel geld aan uitgeven?

Via deze omweg (!) kom ik bij onze gemeente Nijkerk. Delen van het buitengebied liggen in genoemde EHS. De gemeente moet hier rekening mee houden, bijvoorbeeld bij het maken van bestemmingsplannen. In 2009 keurde de provincie het bestemmingsplan buitengebied nog voor een deel af omdat “het bestemmingsplan wijzigingen van bestemmingen mogelijk maakt waarmee de wezenlijke kenmerken of waarden van het gebied gelegen in de EHS significant worden aangetast. Hiermee voldoet het plan niet aan het provinciale beleid voor EHS.” Met andere woorden zou je, als je het over bereikbaarheid hebt, ook t.a.v. van dieren kunnen zeggen dat de gemeente Nijkerk leefbaar en bereikbaar moeten blijven.

Om Nijkerk en omgeving voor mensen leefbaar en bereikbaar te houden, is helaas veel meer geld nodig. Ik hoop dat de op dat gebied verantwoordelijke instanties in de (nabije) toekomst verantwoorde keuzes zullen maken. Daarvoor is vanuit Nijkerk voortdurende inzet en samenwerking nodig van o.a. het gemeentebestuur, de daarin vertegenwoordigde politieke partijen en bijvoorbeeld de Stichting Hoevelaken Bereikbaar en Leefbaar.

Hans van der Hart

Raadslid ChristenUnie-SGP