vragen over luchthaven Lelystad

vliegtuigvleugelwoensdag 09 februari 2011 23:00

Uit de stad Nijkerk van 9 februari 2011

Hans Mekking (CU-SGP) stelt vragen over nieuwe routescenario’s voor luchthaven Lelystad
NIJKERK - Hans Mekking, raadslid van CU-SGP heeft het gemeentebestuur vragen gesteld over de voorgenomen vliegroutes van het burgerluchtvaartverkeer van en naar Lelystad Airport in combinatie met de militaire vliegzones.

Mekking schrijft dat ,,verantwoordelijke instanties veel moeite hebben om de uitbreiding van het luchtverkeer van luchthaven Lelystad in te passen in het Flevolandse en aangrenzende luchtruim. Vooral het mijden van militair luchtverkeer levert problemen op, maar het luchtverkeer van luchthaven Lelystad kan ook het luchtverkeer op Schiphol hinderen.” Dat zou volgens Mekking blijken uit een brief van Hans Alders aan het vorige kabinet. Mekking begrijpt dat er drie scenario’s zijn voor de afwikkeling van de aanvliegende en uitvliegende toestellen op de luchthaven van Lelystad, maar dat geen van die drie scenario’s voldoende is om de hinder voor militair luchtverkeer weg te nemen. Dat gaat ondermeer over het laagvlieggebied voor helikopters in Zuidelijk Flevoland en voor het oefenterrein Oldebroek op de Noord Veluwe.

Mekking heeft verder begrepen dat er inmiddels een vierde scenario wordt uitgewerkt om de onderlinge hinder tussen burgerluchtvaart en militaire luchtvaart op te lossen. Mekking wil weten of het gemeentebestuur daarvan op de hoogte is en of er sprake is van verslechtering van de plannen tot nu toe voor de inwoners van Nijkerk. Ook wil Mekking weten welke stappen het college onderneemt om een eventuele verslechtering tegen te gaan.

Reacties op 'vragen over luchthaven Lelystad'