Fractie SGP-Gelderland bezoekt Nijkerk

sgp mei 2012vrijdag 01 juni 2012 08:58

Donderdag 31 mei bracht een afvaardiging van de fractie van de SGP Gelderland een werkbezoek aan Nijkerk. Om vier uur werd zij in het stadhuis van Nijkerk welkom geheten door Hans Boer namens de lokale fractie. Na de ontvangst werden de afgevaardigden door Hans Mekking, Hilbrand Rozema en Hans Boer door Nijkerk rondgeleid. Centraal stonden daarbij de projecten in Nijkerk waar ook de provincie een rol in speelt of zou kunnen spelen. Staande aan de havenkom, tegenover het bedrijf Arkervaart, werd gesproken over de ontwikkeling van een visie voor de havenkom. Er zijn gesprekken gaande over een mogelijke verplaatsing van het bedrijf. Ook de provincie speelt daarin een rol. Belangrijk is de vraag welke (financiële)middelen de provincie heeft om daaraan bij te dragen.

Via de Vrijheidslaan en de Torenstraat ging het richting de stad, waarbij de verkeersvisie  en het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan aan de orde kwamen. De Torenstraat zit aan zijn maximale capaciteit. Via de mooi ingepakte witte toren ging het naar de groene grasmat rondom de eierhal. Als binnenkort wordt begonnen met het ontmantelen van de gebouwen en het graven van de parkeerkelder zal de provincie  een steentje bijdragen via de ISV-gelden (Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing).

Terug op het stadhuis werd gesproken met het college. Burgemeester Renkema en wethouder Windhouwer hadden daarvoor ruimte gemaakt in hun agenda.

Vanuit het college en de fractie CU-SGP werd druk uitgeoefend om geld beschikbaar te stellen voor het knooppunt Hoevelaken. College en fractie zijn teleurgesteld dat de Gedeputeerde Staten van Gelderland  voorstellen 6,25 miljoen euro beschikbaar te stellen voor het knooppunt en niet 10 miljoen, zoals de provincie Utrecht gedaan heeft.

De SGP in de Gelderse Staten gaf bij monde van woordvoerder Arie van Doorn, commissielid Mobiliteit, aan te willen blijven gaan voor 10 miljoen. Uiteraard vroeg hij college en fractie om wel goede argumenten aan te dragen ten behoeve van de discussie daarover.

Naast dit punt kwamen veel lopende zaken aan de orde zoals de decentralisatie van de jeugdzorg, regiocontracten, de binnenstadsvisie, ambulancezorg en de EHS (ecologische hoofdstructuur).

Momenteel zijn er tussen de provincie en de gemeente goede contacten. Ook tussen de fracties onderling zijn de contacten goed. Zowel het college als de fractie CU-SGP waren blij met de toezegging dat de SGP-fractie in Gelderland inzet op 10 miljoen voor het knooppunt en daarmee voor Nijkerk.

Hans Boer 06-21548057

Reacties op 'Fractie SGP-Gelderland bezoekt Nijkerk'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.