Begroting 2012

fractie CU-SGPvrijdag 04 november 2011 21:32

Bezuinigingen en ambities

De meerjarenbegroting is sluitend. Desondanks ging de raadsvergadering vooral over bezuinigingen en beheersing van ambities. Volgend voorjaar voert de raad een discussie over de ambities van onze gemeente. De ChristenUnie-SGP vindt daarbij - en dat geldt ook voor de andere fracties - het behoud van het sociale gezicht van Nijkerk erg belangrijk. Over de manier waarop we dat behoud het beste gestalte kunnen geven, werden we het als raad helaas niet eens.

Als coalitiefracties zijn we van mening dat er aanvullende bezuinigingen nodig zijn voor 2012 en 2013. We zien het tekort op de Wmo in 2012. Ook krijgt de gemeente er nieuwe taken bij, die gepaard gaan met forse bezuinigingen door het Rijk. Denk bijvoorbeeld aan de jeugdzorg. De uitvoering van de nieuwe Wet werken naar vermogen, die per 1 januari 2013 ingaat, brengt ook veel financiële onzekerheid met zich mee. Tenslotte heeft de gemeente in de nieuwe Structuurvisie een aantal flinke ambities benoemd. Als coalitiefracties vinden we het dan ook belangrijk om in de begroting extra ruimte vrij te maken om de gevolgen van het voorgaande op te kunnen vangen.

Voor een bezinning op de toekomst van de zwembaden blijkt de ambitiediscussie in het voorjaar te vroeg te zijn. Dit onderwerp komt aan de orde bij de behandeling van de sportvisie, eind volgend jaar. Ook hebben we gevraagd om een serieuze bezinning op de plaats en functie van de bibliotheek. De functie verandert duidelijk door de toenemende digitalisering. Hoe belangrijk wij de bibliotheek ook vinden, in de huidige lastige tijd kun je een instelling als deze niet geheel buiten die discussie plaatsen.

Het is jammer dat er nog steeds onzekerheid is over de financiële consequenties van het Rijksbeleid. We hopen dat we volgend jaar toch echt in staat zijn om als raad duidelijke keuzes te maken over de uitvoering van het gewenste ruimtelijke en maatschappelijke beleid en het tempo waarin dat moet gebeuren.

Hilbrand Rozema - fractievoorzitter CU-SGP

Reacties op 'Begroting 2012'