column Hans Mekking 23 november 2011

Hans Mekking vraagt het woord 28 aprilwoensdag 23 november 2011 10:52

De broekriem aanhalen.

De begrotingsvergadering nieuwe stijl is uitgelopen op een zitting van maar liefst drie avonden. Dit ondanks het feit dat de algemene beschouwingen al in juni tijdens de behandeling van de kadernota werden gehouden. De kadernota is immers het stuk waarmee de gemeenteraad de kaders aangeeft voor het opstellen van de begroting. Je zou dan kunnen verwachten dat de begrotingsvergadering wat minder tijd vergt. Helaas was dit niet het geval, aangezien er verschillende amendementen en moties werden ingediend. Dat het bij drie avonden bleef, kwam doordat er per fractie minder spreektijd was en de voorzitter daar goed de hand aan hield.

Het kan niemand zijn ontgaan dat we leven in een spannende tijd. Nadat in 2008 een van de grote Amerikaanse zakenbanken omviel, ging de bankencrisis al snel over in een economische crisis. En momenteel wordt er in Europa hard gezocht naar oplossingen voor de Eurocrisis. Daar komt nog bij dat de Nederlandse overheid jaren op grote voet heeft geleefd en dat de bevolking in snel tempo zal gaan vergrijzen.

De CU/SGP-fractie is ervan overtuigd dat mede hierdoor bezuinigingen nodig zijn om ook op termijn een sluitende begroting te kunnen presenteren. De grootste bezuinigingen van ’Den Haag‘ zullen ongetwijfeld vallen bij Volksgezondheid, Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Hier wordt immers circa 60% van al het overheidsgeld uitgegeven. Er wordt wel gezegd: “Schaf dan geen JSF gevechtsvliegtuigen aan, maar bezuinig niet op de zorg en de sociale zekerheid!” Hoe begrijpelijk die gedachte ook is, het is geen oplossing. Stel dat het lukt om daarmee  € 6.000.000.000,- (oftewel zes miljard) te bezuinigen, dan kan daarvan slechts  een maand de zorg in Nederland worden bekostigd. Het moge daarom duidelijk zijn dat er in deze sector grote bezuinigingen te verwachten zijn.

Wat dat voor ons in Nijkerk betekent is op dit moment nog niet helder. De CU/SGJP-fractie heeft samen met de coalitiepartners gemeend nu al € 600.000,- (waarvan € 250.000,- op de gemeentelijke personele kosten) extra te bezuinigen naast de bezuinigingen die al waren opgenomen in de begroting. Net als Jozef, de wijze onderkoning van Egypte, moeten we ervoor zorgen dat de overheid haar financiën zó organiseert dat we de volgende klap weer kunnen opvangen. Voor de CU/SGP-fractie blijft wel de Bijbelse opdracht dat wij de zwakken in onze samenleving zoveel mogelijk dienen te ontzien, ook als er bezuinigd moet worden.

Tijd dus om de broekriem behoorlijk aan te halen. De tijd van ’U vraagt en de overheid betaald‘ is voorbij. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan de kinderboerderij. Tientallen mailtjes kwamen er bij ons binnen met, op een enkele na, alleen het ongemotiveerde verzoek: “Wij willen een kinderboerderij.” Meer niet. Niemand die te kennen gaf daar ook zelf een financiële bijdrage aan te willen leveren. Als al die mailschrijvers zich nu eens opgeven als Vriend van de KinderBoerderij Nijkerk (zie www.kinderboerderijnijkerk.nl/donateurs), dan kan de Stichting Kinderboerderij Nijkerk wellicht een sluitende exploitatie maken en is de komst van de kinderboerderij weer dichterbij. De CU/SGP-fractie wil daar graag een eenmalig bijdrage aan leveren zoals we vorig jaar hebben verwoord in een motie die ook door de andere partijen is ondertekend. In deze sobere tijden is het ongewenst structurele exploitatiebijdragen te leveren aan dit soort doelen, want dat zou dan ten kosten gaan van andere, noodzakelijke uitgaven die ons te wachten staan.

Reacties op 'column Hans Mekking 23 november 2011'