Alcohol Actiemaand groot succes

Joël Voordewind 11 nov 11zaterdag 19 november 2011 10:05

NIJKERK - In september stond de gemeente Nijkerk volledig in het teken van het verminderen van alcoholgebruik onder jongeren. Steeds meer jongeren onder de 16 jaar drinken regelmatig. Ook neemt het aantal jongeren tussen de 16 en 23 jaar dat te vroeg, te vaak en teveel drinkt toe. De Gemeente Nijkerk organiseerde daarom de Alcohol Actiemaand met allerlei activiteiten, zoals workshops, en informatiebijeenkomsten samen met veel verschillende lokale partijen zoals jeugd en jongerenwerk, kerken, scholen, sportverenigingen, ondernemers en politie.

Wat is het effect geweest van de Alcohol Actiemaand? In totaal hebben 38 partijen meegedaan en zijn er 46 acties georganiseerd. De acties waren zowel gericht op jongeren als op hun ouders. De gemeente Nijkerk is als initiator van dit project zeer tevreden over de betrokkenheid van alle verschillende partijen.

Bekendheid Alcohol Actiemaand

Om een beter beeld te krijgen van het bereik van deze actiemaand is er een klein onderzoek uitgevoerd onder de inwoners van de gemeente Nijkerk. Hieruit is gebleken dat ongeveer 52% van de inwoners heeft meegekregen dat de Alcohol Actiemaand georganiseerd is in september, vanuit de krant maar ook via de acties van de diverse scholen en de stands in de supermarkt. Dit geldt ook voor de brochure die eind augustus huis-aan-huis is verspreid. 98% Van de mensen die de Alcohol Actiemaand kenden vonden het een goed initiatief. Veel mensen vinden dat jongeren vaak op te jonge leeftijd beginnen met drinken zonder de gevolgen hiervan te kunnen overzien. Ook vinden veel mensen het van belang dat er maatregelen worden genomen om alcoholgebruik/ misbruik op te jonge leeftijd te voorkomen. De Alcohol Actiemaand heeft hieraan bijgedragen.

Groot succes

Daarnaast heeft de Alcohol Actiemaand ook de nodige media aandacht gehad, ook op Nijkerk.nieuws.nl. Als laatste heeft de gemeente ook de partijen bevraagd die een actie hebben georganiseerd. De meeste acties zijn goed verlopen. Ook zijn er nuttige tips gegeven voor een vervolgacties.

Wethouder De Graaf  bedankt alle betrokkenen voor hun inzet: “De Alcohol Actiemaand is een succes geworden juist doordat zoveel partijen acties hebben georganiseerd. De Alcohol Actiemaand is een eerste aanzet  geweest om alcohol gebruik onder jongeren om de agenda te zetten en vanzelfsprekend willen we dat het ook na september een punt van aandacht blijft. Op vrijdag 11 november jl. hebben alle middelbare scholen in Nijkerk aangegeven Alcohol Vrije school te worden en hier zijn wij als gemeente heel blij mee. Dit is een mooie vervolgstap!”  persbericht gemeente Nijkerk nov 2011

Reacties op 'Alcohol Actiemaand groot succes'