motie GFT emmer of City Bin en optimalisatie afvalinzameling

vrijdag 29 november 2013 20:20

Woordvoering raad november 2013 Optimalisatie afvalinzameling

In de commissievergadering van oktober heeft de fractie CU/SGP een aantal opmerkingen gemaakt over het voorstel optimalisatie afvalinzameling. We zullen ze niet allemaal herhalen. Belangrijke punten voor onze fractie waren dat we achter het idee staan dat de vervuiler betaalt. Onze fractie ondersteunt ook de ambitie van het college om het scheiden van GFT verder te stimuleren. Knelpunten waren voor ons het gebrek aan keuzemogelijkheden voor mensen met een kleine tuin en bewoners uit het buitengebied. Ook vinden wij het systeem van de GFT-zak omslachtig. Inwoners moeten steeds naar het stadhuis om nieuwe zakken te halen en de gemeente moet dit faciliteren.
We hadden daarom voor de raadsvergadering van oktober een motie voorbereid waarin we het college opriepen te onderzoeken of het mogelijk is deze bewoners de keuzevrijheid te geven tussen de container of een GFT emmer. Nadat het voorstel is aangehouden is er veel overleg geweest tussen de ambtelijke organisatie en onze fractie. We willen de organisatie bedanken voor het meedenken en de beantwoording. Het blijkt dat de emmer voor de hoogbouw een goede manier is om bewoners van appartementen de mogelijkheid te geven hun afval op een gebruikersvriendelijke manier te scheiden. Die emmers kunnen dan geleegd worden in een verzamelcontainer. Om de invoering van de emmer te realiseren voor de hoogbouw hebben we de volgende motie voorbereid.

Voorlezen

Verder is onze fractie benieuwd naar de reactie van de wethouder op de motie van Lokaal Belang over bewoners van het buitengebied.

Als laatste kan de wethouder een reactie geven op onze oproep de bladkorven niet te snel weg te halen. In de herfst valt er vaak meer blad dan de groene container aankan.

De raad van de gemeente Nijkerk in vergadering bijeen op 28 november 2013;

Overwegende dat:

• GFT emmers een alternatief zijn voor de GFT zak en deze voor de hoogbouw kunnen worden toegepast;

• bij het invoeren van de GFT emmer geen gratis zakken meer verstrekt hoeven te worden;

• inwoners niet naar de gemeente hoeven voor het verkrijgen van een gratis GFT zak;

• GFT zakken door vogels of andere dieren kunnen worden aangetast en vervuiling geven;

• niet alle inwoners uit het buitengebied een GFT container willen in hun tuin, omdat ze hun GFT-afval composteren;

• verspilling ontstaat wanneer containers onnodig worden verstrekt;

Verzoekt het college:

1. De GFT zak in Nijkerk niet meer toe te passen;
  2. bij de uitrol van de gratis container inwoners de keuze te geven tussen een 240 of 140 liter container en voor de hoogbouw een GFT emmer ter beschikking te stellen;
  3. bewoners uit het buitengebied de mogelijkheid te geven af te zien van de GFT container wanneer ze zelf hun afval composteren.

Ondertekening

De fractie van CU-SGP