Huisvestingsverordening

maandag 02 december 2013 20:23

Woordvoering in de gemeenteraad van donderdag 28 november 2013

Voorzitter,

De fractie CU/SGP heeft veel bezwaren tegen het voorstel dat voorligt over de huisvestingsverordening.  Dit is in lijn met eerdere woordvoeringen bij de BLAN en de Woonvisie. Wij staan achter het doel: meer keuzevrijheid voor mensen die afhankelijk zijn van de sociale huursector. Daar zouden wij graag mee instemmen. We hebben deze week gesproken met ambtenaren, de WSN en de wethouder om onze bezwaren duidelijk te maken en te zoeken naar oplossingen. We willen ook de wethouder en ambtenaren bedanken voor hun meedenken. Naar onze mening komen de Nijkerkers door dit voorstel op achterstand te staan t.o.v. inwoners van andere gemeenten. Anderen kunnen wel Nijkerk binnenkomen, maar de kans voor Nijkerkers in andere gemeenten is voorlopig bijna nihiel. Het convenant biedt onvoldoende garanties om aanpassing van het convenant bij andere gemeenten af te kunnen dwingen als dit een probleem wordt. Het feit dat fracties in Amersfoort de overeenkomst als oplossing zien voor hun lange wachtlijsten maakt ons vertrouwen er niet groter op.

Onze fractie vindt het belangrijk dat de kansen van ingeschrevenen uit Nijkerk gelijk zijn aan die van de kansen van ingeschreven uit andere gemeenten. Ook willen we dat er een stevige juridische basis komt op grond waarvan Nijkerk andere gemeenten kan dwingen tot aanpassen van het systeem als er grote problemen ontstaan.

Wat ons betreft is het huidige voorstel onacceptabel en wordt het Convenant niet getekend voordat hier een oplossing voor is gevonden. We vragen ons af wat de beste manier is deze wijziging voor ekaar te krijgen.

Dan iets over de monitoring. Is het mogelijk dat de raad de eerste jaren elk half jaar een overzicht krijgt van de verhuisstromen die ontstaan tussen de verschillende gemeenten? Ook willen we graag cijfers over de aantallen die meedoen aan de loting en in hoeverre het mensen lukt om een qua formaat  passende woning te vinden. Dit laatste om te monitoren of er geen verdringing van gezinnen plaatsvindt.

Uit onze achterban krijgen we geluiden dat ouderen regelmatig belemmeringen ondervinden om te verhuizen vanuit een gezinswoning. Ze willen graag een woning die past bij hun levensfase, maar kunnen bijvoorbeeld de prijs van een appartement niet betalen. Ook zijn er ouderen die opzien tegen de verhuizing en geen netwerk hebben dat hen daarbij kan helpen. Daarnaast zijn er ouderen die prettig wonen, maar waar een aantal kleine aanpassingen in de woning het wonen aantrekkelijker zou maken. Juist in deze tijd waar ouderen langer zelfstandig blijven wonen, vindt onze fractie het belangrijk om de woonomgeving zo passend mogelijk te laten zijn. Daarbij is het voor gezinnen fijn als ouderen met een verhuiswens verhuizen naar een appartement. Er komt dan weer een gezinswoning vrij. Omdat volgend jaar het Convant wonen wordt geëvalueerd met de woningcorporaties willen wij het college vragen bij de evaluatie specifiek te kijken naar deze doelgroep. We hebben daarom een motie voorbereidt.

Reacties op 'Huisvestingsverordening'