Woord van het jaar 2013

gemeentehuisdinsdag 24 december 2013 16:22

Volgens de woordenboekuitgever Van Dale is selfie gekozen tot woord van het jaar 2013. Een selfie is een gefotografeerd zelfportret, meestal gemaakt met een digitale camera, een smartphone of webcam. Onlangs was er nog ophef over zo’n zelfportret dat de Amerikaanse president Obama maakte tijdens de herdenkingsdienst ter ere van Nelson Mandela. Is dit woord tekenend voor de samenleving van 2013 waar we zelf zo graag op de voorgrond willen staan? Een samenleving waar alles om ons eigen ik gaat. Als ik het maar goed heb. Gelukkig zien we een kanteling in de samenleving ontstaan waar meer en meer naar elkaar wordt omgezien. Buurtinitiatieven als Buurt voor Elkaar en zorgcollectieve worden opgestart. Dat geeft hoop voor 2014 waar wij als gemeente het rijksbeleid voor de zorg moeten gaan uitvoeren en dat kunnen we niet alleen. Dat is iets wat we samen moeten gaan uitvoeren.

In tegenstelling tot het woord selfie is door het Genootschap Onze Taal het woord participatiesamenleving uitgeroepen tot het woord van het jaar. Wat een tegenstelling in de woorden die gekozen zijn tot het woord van het jaar. Het woord participatiesamenleving kwam nadrukkelijk naar voren in de eerste troonrede van onze koning. Een troonrede onder de verantwoordelijkheid van een kabinet van VVD en PvdA. Waar de PvdA altijd de verzorgingsstaat propagandeerde gaan zij nu uit van de kracht van de samenleving met een kleine rol voor de overheid en het Liberalisme staat voor de vrijheid van het individu.

Participatie – samenleving wil zeggen deelnemen aan de samenleving, dus niet selfie, op je zelf gericht,  maar op de samenleving. Is dit dan nieuw? Heeft ons kabinet nu iets nieuws uitgevonden of is het een oude boodschap in een nieuw  jasje. Daarover nadenkend kwam ik tot de conclusie dat de Christenunie-SGP deze boodschap al jaren uitdraagt met de woorden heb u naaste lief als uzelf.

Woorden die Jezus heeft gesproken  en ons als opdracht heeft gegeven. Het is Kerst, dan mogen we de komst van Jezus gedenken en weten dat Hij is gekomen voor iedereen, ja voor iedereen.

Ik wens u gezegende kerstdagen.

Hans Boer

CU-SGP