Beter bereik van het armoedebeleid in Nijkerk.

Kop raadszaalzaterdag 04 februari 2012 16:35

De gemeenteraad heeft een besluit genomen over het verbeteren van het bereik van het armoedebeleid.

Op verzoek van de raad heeft de rekenkamercommissie onderzocht hoe effectief de gemeente is in het bereiken van de doelgroep van het armoedebeleid. Het gaat dus niet om het armoedebeleid zelf (de rekenkamercommissie constateerde in het rapport dat Nijkerk het goed doet op het gebied van het armoedebeleid), maar om het bereik van dat armoedebeleid. Bereikt de gemeente met de Bijzondere Bijstand, de Langdurigheidstoeslag, de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en de bijdrage voor sociaal- culturele of sportieve activiteiten de doelgroep(en) voldoende?

In de Mening is uitgebreid gesproken over de cijfers die je gebruikt om het bereik te meten. Hoe precies moet je de omvang van de doelgroepen kunnen bepalen? Wij zijn van mening dat die cijfers niet exact vast hoeven te staan. Met de beschikbare modellen en cijfers kan betrekkelijk eenvoudig de omvang van de doelgroepen voldoende nauwkeurig worden bepaald om mee aan de slag te gaan.

Het rapport van de rekenkamercommissie biedt voldoende handvatten om aan de slag te gaan en ervoor te zorgen dat binnen het huidige beleid meer mensen gebruik gaan maken van de genoemde regelingen.

Een rapport van de rekenkamercommissie moet gevolgd worden door een besluit van de raad. Omdat wij constateerden dat er in De Mening onvoldoende werd toegewerkt naar de totstandkoming van een voorstel voor zo’n besluit, is vanuit onze fractie het voortouw genomen om dat voorstel op te stellen. We hebben dat in samenspraak met andere fracties gedaan.

De raad heeft in de vergadering van donderdag 26 januari 2012 besloten het college op te dragen:

a.  Een inschatting te maken van de omvang en samenstelling van de doelgroep(en) van het armoedebeleid en hierbij gebruik te maken van de beschikbare prognoses en modellen;

b.  De huidige maatregelen ten aanzien van het bereiken van de doelgroep te beschrijven;

c.  Op basis van de uitkomsten van a. en b. uiterlijk in september 2012 de raad een voorstel met heldere en meetbare doelen voor te leggen voor het verbeteren en vergroten van het bereik van het armoedebeleid binnen het huidige budget;

d.  Uiterlijk in september 2012 een kort en praktisch plan van aanpak op te stellen om het bereik van het armoedebeleid binnen het huidige budget te verbeteren en te vergroten;

e.  De suggesties en adviezen op het gebied van het verbeteren en vereenvoudiging van dienstverlening van cliënten en de cliëntenraad te onderzoeken en waar mogelijk op te volgen;

f.   Jaarlijks te monitoren of de doelen voor het bereik van het armoedebeleid gehaald worden en welke instrumenten hier wel/niet aan bijdragen en de raad hierover te informeren.

De wethouder heeft aangegeven dat hij de besluiten c en d niet kan uitvoeren binnen het huidige budget. Hij zal binnenkort een kostenraming aan de raad sturen.

We hopen dat de uitwerking van deze besluiten het begin is van een gaandeweg beter worden zicht op de doelgroepen van het armoedebeleid en van de beleidsterreinen die daarmee raakvlakken hebben. Dat gaat niet in één keer en niet vanzelf. De raad zal er daarom in de komende tijd alert op moeten zijn dat het inzicht groeit en waar nodig (en als het kan in gezamenlijkheid) actie  moeten ondernemen. Als CU-SGP fractie heeft dit onze volle aandacht,daar we vinden dat de gemeente als een schil voor de zwakkeren in Nijkerk hoort te fungeren. Deze zwakkeren bevinden zich o.a. in de doelgroepen van het armoedebeleid.  Januari 2012

Reacties op 'Beter bereik van het armoedebeleid in Nijkerk.'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.