Column 'Stad Nijkerk' - de week van Wim Oosterwijk

Wim Oosterwijkwoensdag 11 maart 2015 20:58

Na een heerlijke voorjaarsvakantie weer aan het werk. Samen met het college van B&W en de ambtenaren nadenken over een andere manier van werken. 'Anders' klinkt zo vaag, maar het mooie is dat we allemaal startten vanuit persoonlijke talenten.

Column: de week van Wim Oosterwijk

Na een heerlijke voorjaarsvakantie weer aan het werk. Qua gemeenteraad een bijzondere week door deelname aan de zogenaamde startdag voor het verandertraject binnen de gemeente Nijkerk. Samen met het college van B&W en de ambtenaren nadenken over een andere manier van werken. 'Anders' klinkt zo vaag, maar het mooie is dat we allemaal startten vanuit persoonlijke talenten. Gelukkig zijn die heel divers en gelukkig proefde ik bij veel deelnemers positieve energie om vanuit die talenten te werken aan een mooie gemeente Nijkerk.

De volgende dag een les gegeven op de Willem Farelschool in groep 8 voor de Jeugdgemeenteraad. Ik ben heel benieuwd welk plan deze groep zal inbrengen om het bewegen onder de jeugd te bevorderen. In de groep zat in ieder geval genoeg beweging!

Op dezelfde dag ’s avonds een vergadering van de fractie waarin we de volgende vergaderingen van de commissies en de raad besproken hebben:

De eerste voortgangsrapportage over het sociaal domein besproken. De tekst gaat over de inzet van de gemeente om deze nieuwe gemeentetaken op te pakken. Daar is waardering voor. Tegelijkertijd geldt dat het gaat om ervaringen van de mensen die de zorg en hulp nodig hebben en de zorgverleners die daar concreet invulling aan geven.

De extra aandacht voor het alcohol- en drugsbeleid binnen het veiligheidsprogramma van de gemeente Nijkerk vinden we heel belangrijk. Ook hiervoor geldt dat het gaat om de mensen. “Hebt uw naaste (medemens) lief als uzelf”. Een oud (christelijk) en actueel uitgangspunt!

Zelf zal ik me in commissie Grondgebied gaan bezighouden met de uitgangspunten voor het verkeersplan binnenstad Nijkerk. Belangrijk is dat dit verkeersplan gaat bijdragen aan de vitaliteit van die binnenstad.

Tussen deze bedrijven door werk ik in de regio Amsterdam. Vanuit een andere positie houd ik me daar bezig met bestuurlijke aspecten rond de bereikbaarheid van die regio. Mijn dagelijks werk en het raadswerk sluiten eigenlijk heel goed op elkaar aan. Door de flexibele werktijden kunnen beide werkzaamheden precies gecombineerd worden.

Op de publicatiedatum van deze column, wordt in veel kerken biddag gehouden. Een dag waarop bijzondere aandacht gevraagd wordt om te leven in het besef dat onze God zorgt voor de zegen op ons werk. Dat besef geeft kracht en ontspanning. Dat gun ik u allemaal van harte.