Column 'Stad Nijkerk' - de week van Harke Dijksterhuis

Harke Dijksterhuiswoensdag 25 maart 2015 21:03

Het leuke aan het gemeenteraadswerk is dat het zo divers is. Mijn politieke werkweek begint op dinsdag met de Jeugdgemeenteraad. Deze woensdag zijn ook de verkiezingen voor Provinciale Staten en waterschappen. Spannend! Wat is de opkomst, hoe zijn de nieuwe politieke verhoudingen?

Het leuke aan het gemeenteraadswerk is dat het zo divers is.

Mijn politieke werkweek begint op dinsdag met de Jeugdgemeenteraad. We ontvangen honderden basisschoolleerlingen, geven rondleidingen en workshops. ’s Avonds gaan de scholen met elkaar in debat. Heerlijk om te zien hoe energiek, creatief en vasthoudend ze hun plan voor meer beweging in Nijkerk verdedigen.

De volgende dag heb ik met de griffier en één van de ambtenaren overleg over een workshop die we binnenkort geven. Als raad, college van burgemeester en wethouders en ambtenaren zijn we samen een traject gestart om invulling te geven aan de nieuwe rollen die van ons worden verwacht. We willen dat goede ideeën uit de samenleving gemakkelijker kunnen worden uitgevoerd, overigens zonder dat wij voor onze eigen verantwoordelijkheid weglopen. Het is ontzettend leuk om te ervaren hoeveel positieve energie er op het stadhuis loskomt. Schroom vooral niet ons te benaderen als u zelf ideeën heeft over hoe de gemeente de samenleving nog beter kan betrekken!

Deze woensdag zijn ook de verkiezingen voor Provinciale Staten en waterschappen. Spannend!  Wat is de opkomst, hoe zijn de nieuwe politieke verhoudingen? Dit is ook direct van invloed op mijn dagelijks werk als projectleider bij de provincie Overijssel.

Op donderdagavond bereiden we als fractie de raadsvergadering van volgende week voor. We zijn het er over eens dat de groenstrook langs de rand van het bedrijventerrein Hogebrink in Hoevelaken te snel is verkocht. De houtwal die daar stond moet als het even kan worden terug gebracht. Gelukkig lijken de meeste fracties in de raad het daar mee eens. Daarnaast kregen we diverse klachten over stankoverlast nabij een woonwijk. Eén van ons zal contact opnemen met het bedrijf dat de stank mogelijk veroorzaakt. Een paar dagen later horen we terug dat het probleem bekend was en inmiddels is opgelost. Goed om te horen!

Vlak na het weekend krijgen we een verdrietig bericht. Hans Mekking, voormalig raadslid en fractiegenoot is op 71-jarige leeftijd overleden. Nog geen jaar geleden zaten we samen met hem in de raadsvergadering, nu moeten we hem hier op aarde missen. Juist in aanloop naar Pasen is het Bijbelse citaat van de familie ook ons als fractie tot troost: “In het huis van mijn Vader zijn vele woningen”. Ik wens u heel goede Paasdagen.